Diagnoza logopedyczna
Mowa i porozumiewanie się jest istotnym czynnikiem warunkującym rozwój psychiczny człowieka, jak również regulującym jego stosunki z otoczeniem. Dlatego w ofercie poradni znajdują się także usługi logopedyczne, w ramach których:
– rozwijamy zdolności porozumiewania się i komunikowania
– zajmujemy się dbaniem o prawidłowy i jak najlepszy rozwój mowy pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym:
– doskonalimy mowę już ukształtowaną
– usuwamy wady wymowy i zaburzenia głosu
Zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie i obejmują ćwiczenia korekcyjne w zależności od rodzaju i stopnia zaburzeń mowy. Oprócz ćwiczeń wspomagających artykulację wykonuje się także ćwiczenia i zabawy stymulujące językowy rozwój dzieci, ułatwiające mówienie, pisanie i czytanie. Program zajęć uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia. Kompleksowa terapia logopedyczna obejmująca stymulację wielu różnych funkcji pozwala na osiągnięcie sukcesu w zakresie usuwania zaburzeń mowy, ułatwia dziecku funkcjonowanie w grupie i środowisku rodzinnym.
Głównymi celami diagnozy logopedycznej są:
- ocena rozwoju mowy
- ocena sprawności narządów artykulacyjnych
- diagnoza stanu aparatu oddechowego
- ocena funkcji połykania
- ocena zgryzu i uzębienia
- określenie prozodii mowy
- analiza zasobu słownictwa czynnego i biernego
- badanie poziomu rozumienia mowy
- badanie słuchu fonematycznego
- określenie sposobu komunikowania się (werbalnie i pozawerbalne)
W trakcie zajęć logopeda posługuje się różnorodnymi metodami, zasadami i formami pracy z dziećmi. Są one dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka.
W poradni diagnozę logopedyczną prowadzą: A. Janaszak, I. Matecka