Integracja Sensoryczna (SI)

Integracja sensoryczna to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły.
Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje w przetwarzaniu bodźców sensorycznych mogą obejmować systemy: czuciowy (dotyk oraz czucie głębokie), słuchowy, wzrokowy, węchowy, smakowy oraz zmysł równowagi. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób.

Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy. Poprzez huśtanie się w hamakach, balansowanie, zabawy z piłką. Układ nerwowy i mózg dziecka uczy się właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne i integracji wrażeń płynących z różnych zmysłów. Jeżeli terapia prowadzona jest systematycznie i opiera się na rzetelnej diagnozie, po kilku miesiącach powinny być widoczne pozytywne efekty – poprawie ulega sprawność fizyczna dziecka, jego funkcjonowanie emocjonalne, a także koncentracja, funkcje wzrokowe i słuchowe.

Jeżeli dziecko prezentuje niżej wymienione zachowania, może to wskazywać, iż może ono mieć zaburzenia procesów przetwarzania bodźców sensorycznych:

  • unika fizycznej bliskości i dotyku,
  • uwielbia silny docisk,
  • przeszkadzają mu metki w ubraniach,
  • nie lubi obcinania włosów, paznokci, czesania, mycia zębów,
  • nie lubi brudzić rąk podczas malowania farbami, klejenia klejem,
  • w głośnych miejscach denerwuje się, staje się marudne,
  • źle reaguje na głośne dźwięki (muzyka, sprzęty domowe, przejeżdżające samochody),
  • nie zauważa zadrapań,
  • ma słabą równowagę,
  • potyka się na prostej drodze,
  • ma kłopoty ze swobodnym poruszaniem się,
  • mocno dociska kredkę,
  • łatwo wpada w złość, frustruje się,
  • jest w ciągłym ruchu, jest go wszędzie pełno,
  • stale trzyma coś w rękach, manipuluje tym,
  • trudno mu się skoncentrować, łatwo się rozprasza,
  • ma trudność uczeniu się nowych umiejętności ruchowych (łapanie piłki, jazda na rowerze),
  • niepoprawnie trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki,
  • niepewnie wchodzi lub schodzi po schodach,
  • ma kłopoty z wycinaniem, rysowaniem po śladzie,
  • jest wybiórcze pokarmowo.

Diagnoza przetwarzania procesów sensorycznych odbywa się w zależności od potrzeb w trakcie dwóch lub trzech spotkań. Wizytę z dzieckiem poprzedza wywiad z rodzicem, podczas którego zbierane są dane dotyczące ciąży, porodu i funkcjonowania dziecka przede wszystkim w pierwszym roku życia. Jeżeli na podstawie zebranych informacji istnieje potrzeba przeprowadzenia pełnej diagnozy SI, konieczne jest dostarczenie zaświadczenia od neurologa dziecięcego o braku przeciwwskazań do diagnozy SI. Pełną diagnozę SI przeprowadza się u dzieci powyżej 4 roku życia. U młodszych dzieci, również u noworodków prowadzi się obserwacje i konsultacje z rodzicami.
Diagnozę i terapię integracji sensorycznej w poradni prowadzi Kamila Ratajczak.

Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

Godziny otwarcia:

poniedziałek: 07:00 – 19:00
wtorek: 07:00 – 18:00
środa: 07:00 – 19:00
czwartek: 07:00 – 18:00
piątek: 07:00 – 15:00

Scroll to Top
Przejdź do treści