STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyniu
Wersja skrócona
§1
Słowniczek terminów
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Przez krzywdzenie dziecka powinno się rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka.
§ 2
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Wszyscy pracownicy poradni w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę, kiedy dziecku dzieje się krzywda.
- Wyróżnia się 4 podstawowe formy krzywdzenia:
- Przemoc fizyczna to między innymi popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.
- Przemoc psychiczna to między innymi poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.
- Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.
- Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nierespektowanie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie higieniczne, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, niedbanie o higienę snu i odpoczynku, nieposyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnia dziecku opieki lekarskiej).
- Przemocy można doświadczyć ze strony innych uczniów, rodziców lub opiekunów, osób trzecich (np. pracowników poradni).
- Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w poradni znajdują się w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.
§ 3
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci należy powiadomić pracownika poradni – psychologa, pedagoga, recepcjonistkę, dyrektora.
2. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.
§ 4
Zasady ochrony wizerunku dziecka
- Poradnia uznając prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych oraz wizerunku dziecka zgodnie z zobowiązującymi przepisami prawa.
- Zgodę na publikację wizerunku dziecka wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.
§ 5
Zasady dostępu dzieci do Internetu
- Pracownicy poradni korzystają z dostępu do Internetu, jednocześnie podejmują działania zabezpieczające dostęp do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci.
- W poradni zainstalowane jest i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające.
- Komputery wykorzystywane w placówce są badane pod kątem obecności treści niebezpiecznych.
- W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz usuwa treści niebezpieczne.
- Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 2.
§ 6
Monitoring stosowania Standardów
- Raz na rok dokonywana jest analiza realizacji polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i w razie potrzeby dyrektor poradni wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie.
§ 7
Zasady udostępniania Rodzicom i Dzieciom Standardów do zapoznania się
z nimi i ich stosowania
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem poradni ogólnodostępnym dla personelu poradni, dzieci oraz ich opiekunów.
- Dokument udostępniono na stronie internetowej poradni: www.poradniapp.gostyn.pl oraz w widocznym miejscu w budynku poradni (informacja na tablicy ogłoszeń, dokument do wglądu w sekretariacie).
- Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
§ 8
Przepisy końcowe
1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Standardy ochrony udostępnione są również w wersji pełnej dla dorosłych.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych, pracowników niepedagogicznych, praktykantów i inne osoby pracujące/ działające w poradni.
- Personel powinien traktować dzieci z szacunkiem oraz uwzględniać ich godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.
Relacje personelu z dziećmi.
- Działania podejmowane wobec dzieci powinny być adekwatne do sytuacji i bezpieczne.
- Nikt nie może dzieci bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Osobom dorosłym pracującym w poradni nie wolno używać wobec dzieci wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzę lub przewagę fizyczną (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Osoba dorosła pracująca w poradni nie może proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób dorosłych pracujących w poradni, może o tym powiedzieć innemu pracownikowi lub dyrektorowi i może oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Pracownicy poradni nie mogą zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
- Właściwą formą komunikacji pracowników poradni z dziećmi lub ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe m.in. e-mail i telefon służbowy.
Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko.
- Dziecko powinno traktować kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem.
- Dziecko powinno słuchać innych, gdy mówią, nie przerywać im, gdy się wypowiadają.
- Dziecko powinno pamiętać, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.
- Dziecko powinno przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących w poradni (nie narażać innych na niebezpieczeństwo).
- Trudne sytuacja np. konflikt dziecko powinno rozwiązywać w sposób pokojowy:
- wyciszyć się, uspokoić, zatrzymać niepotrzebną kłótnię, zanim straci nad sobą kontrolę, a konflikt się tylko nasili,
- powiedzieć co według niego jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekuje,
- słuchać co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje i podsumować, to co usłyszało,
- upewnić się, że rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich odczuć,
- pamiętać, że jeśli nie uda się rozwiązać konfliktu, zawsze można zwrócić się o pomoc do dyrektora poradni,
- nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać przestrzeni fizycznej innego dziecka, należy szanować przestrzeń intymną kolegów i koleżanek,
- nigdy nie dotykać kolegi/koleżanki w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
- nie wolno wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych uczniów,
- nie zwracać się w sposób wulgarny do innych,
- pamiętać, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast należy przerwać,
- być tolerancyjnym – szanować odmienny wygląd, przekonania, wierzenia, poglądy innych,
- szanować prawo innych do prywatności, nie przeglądać prywatnych rzeczy.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
- W czasie spotkania/ terapii/ diagnozy dziecko nie korzysta z telefonu i Internetu, chyba, że za zgodą pracownika poradni.
- Dziecko nie nagrywa rozmów, nie robi ukradkowych zdjęć personelowi poradni.
- Dziecko nie umieszcza w Internecie obraźliwych treści, zdjęć, które mogłyby w jakikolwiek sposób wyrządzić krzywdę pracownikom poradni.
PAMIĘTAJ!!!
KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności.
JEŚLI sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia
Innego Dziecka to NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu:
dyrektorowi poradni, psychologowi, pedagogowi, innemu dorosłemu, który jest
dostępny na terenie poradni!
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 22 594 91 00
Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48
WAŻNE ADRESY – DO KOGO O POMOC W KRYZYSIE DLA DZIECI I DOROSŁYCH!
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gostyniu
ul. Wrocławska 8, 63- 800 Gostyń
tel. 65 572 31 77, tel./fax 65 572 06 97
www.poradniapp.gostyn.pl
Poradnia działa w trybie stacjonarnym od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8:00 do 19:00, w piątki do 15:00.
Punkt Wsparcia w Gostyniu
ul. Fabryczna 1 (budynek ZGKiM)
Dyżury specjalistów:
• psycholog: poniedziałek 14:00-19:00
• terapeuta ds. uzależnień: wtorek 16:00-20:00
• sesje terapeutyczne dla osób z problemem przemocy, uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin: zapisy pod numerem telefonu 604 456 864
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
ul. Wrocławska 8, 63- 800 Gostyń
tel./fax 65 572 75 28
www.gostyn-pcpr.info
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu
ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
tel.: 65 5720111, fax: 65 572-39-11 e-mail: mgops@gostyn.pl
Komenda Powiatowa Policji w Gostyniu
ul. Wrocławska 44, 63-800 Gostyń
nr tel. 47 77 25 200, 47 77 25 211,
fax: 47 77 25 215
telefon alarmowy 997
telefon zaufania 47 77 25 297
e-mail: dyzurny.gostyn@po.policja.gov.pl
www.gostyn.policja.gov.pl
Rzecznik Praw Dziecka
ul. Chocimska 6
00-791 Warszawa
Biuro Rzecznika Praw Dziecka jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8:15-16:15,
nr tel. (22) 583 66 00
fax: (22) 583 66 96 (całodobowo)
Adres poczty elektronicznej: rpd@brpd.gov.pl
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Telefon i czat internetowy czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie są bezpłatne, a rozmówcy mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość. Tel. 800121212
Czat internetowy www.brpd.gov.pl
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
Ogólnopolski, bezpłatny i anonimowy telefon zaufania przeznaczony dla dzieci i młodzieży, czynny 7 dni w tygodniu od godziny 12.00 do 2.00 w nocy, tel. 116 111 wiadomość przez stronę www.116111.pl
Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna, tel. 800 100 100 dostępny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 15:00.
Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego
Całodobowa i bezpłatna pomoc psychologiczna przez telefon 800702222, email i czat. Dyżurujący konsultanci udzielają porad i kierują osoby dzwoniące lub piszące do odpowiedniej placówki pomocowej w ich regionie.
Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym
Od poniedziałku do piątku w godzinach od 14.00 do 22.00 pod bezpłatnym numerem telefonu 116 123 dyżurują specjaliści Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, udzielając wsparcia i pomocy psychologicznej osobom potrzebującym.
Telefon zaufania – uzależnienia behawioralne 801 889 880
Z telefonu mogą korzystać wszystkie osoby, które mają problem lub też zastanawiają się, czy mają problem z uzależnieniami behawioralnymi. Z konsultantami mogą porozmawiać również osoby bliskie osobom uzależnionym – rodzina, przyjaciele, znajomi. Infolinia jest czynna codziennie w godzinach od 17.00 do 22.00 z wyjątkiem świąt państwowych. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls połączenia.
Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
Bezpłatna pomoc dostępna przez całą dobę tel. 800 120 002
Pomoc dla dzieci i dorosłych.
Strona główna