Standardy Ochrony Małoletnich wersja skrócona

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Gostyniu

Wersja skrócona

§1

Słowniczek terminów

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Przez krzywdzenie dziecka powinno się rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka.

§ 2

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Wszyscy pracownicy poradni w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę, kiedy dziecku dzieje się krzywda.
  2. Wyróżnia się 4 podstawowe formy krzywdzenia:
  • Przemoc fizyczna to między innymi popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.
  • Przemoc psychiczna to między innymi poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.
  • Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądania nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.
  • Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nierespektowanie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie higieniczne, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, niedbanie o higienę snu i odpoczynku, nieposyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnia dziecku opieki lekarskiej).
  1. Przemocy można doświadczyć ze strony innych uczniów, rodziców lub opiekunów, osób trzecich (np. pracowników poradni).
  2. Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w poradni znajdują się w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.

§ 3

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci należy powiadomić pracownika poradni – psychologa, pedagoga, recepcjonistkę, dyrektora.

2. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.

§ 4

Zasady ochrony wizerunku dziecka

  1. Poradnia uznając prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych oraz wizerunku dziecka zgodnie z zobowiązującymi przepisami prawa.
  2. Zgodę na publikację wizerunku dziecka wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.

§ 5

Zasady dostępu dzieci do Internetu

  1. Pracownicy poradni korzystają z dostępu do Internetu, jednocześnie podejmują działania zabezpieczające dostęp do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci.
  2. W poradni zainstalowane jest i aktualizowane oprogramowanie zabezpieczające.
  3. Komputery wykorzystywane w placówce są badane pod kątem obecności treści niebezpiecznych.
  4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia oraz usuwa treści niebezpieczne.
  5. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 2.

§ 6

Monitoring stosowania Standardów

  1. Raz na rok dokonywana jest analiza realizacji polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i w razie potrzeby dyrektor poradni wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie.

§ 7

Zasady udostępniania Rodzicom i Dzieciom Standardów do zapoznania się
z nimi i ich stosowania

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem poradni ogólnodostępnym dla personelu poradni, dzieci oraz ich opiekunów.
  2. Dokument udostępniono na stronie internetowej poradni: www.poradniapp.gostyn.pl oraz w widocznym miejscu w budynku poradni (informacja na tablicy ogłoszeń, dokument do wglądu w sekretariacie).
  3. Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.

§ 8

Przepisy końcowe

1. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.

2. Standardy ochrony udostępnione są również w wersji pełnej dla dorosłych.

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko.

  1. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników pedagogicznych, pracowników niepedagogicznych, praktykantów i inne osoby pracujące/ działające w poradni.
  2. Personel powinien traktować dzieci z szacunkiem oraz uwzględniać ich godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.

Relacje personelu z dziećmi.

  1. Działania podejmowane wobec dzieci powinny być adekwatne do sytuacji i bezpieczne.
  2. Nikt nie może dzieci bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  3. Osobom dorosłym pracującym w poradni nie wolno używać wobec dzieci wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzę lub przewagę fizyczną (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  4. Osoba dorosła pracująca w poradni nie może proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  5. Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób dorosłych pracujących w poradni, może o tym powiedzieć innemu pracownikowi lub dyrektorowi i może oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  6. Pracownicy poradni nie mogą zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
  7. Właściwą formą komunikacji pracowników poradni z dziećmi lub ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe m.in. e-mail i telefon służbowy.

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko.

  1. Dziecko powinno traktować kolegów/koleżanki z należytym szacunkiem.
  2. Dziecko powinno słuchać innych, gdy mówią, nie przerywać im, gdy się wypowiadają.
  3. Dziecko powinno pamiętać, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.
  4. Dziecko powinno przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących w poradni (nie narażać innych na niebezpieczeństwo).
  5. Trudne sytuacja np. konflikt dziecko powinno rozwiązywać w sposób pokojowy:
  • wyciszyć się, uspokoić, zatrzymać niepotrzebną kłótnię, zanim straci nad sobą kontrolę, a konflikt się tylko nasili,
  • powiedzieć co według niego jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego oczekuje,
  • słuchać co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje i podsumować, to co usłyszało,
  • upewnić się, że rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich odczuć,
  • pamiętać, że jeśli nie uda się rozwiązać konfliktu, zawsze można zwrócić się o pomoc do dyrektora poradni,
  • nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać przestrzeni fizycznej innego dziecka, należy szanować przestrzeń intymną kolegów i koleżanek,
  • nigdy nie dotykać kolegi/koleżanki w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny,
  • nie wolno wyśmiewać, obgadywać, ośmieszać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać innych uczniów,
  • nie zwracać się w sposób wulgarny do innych,
  • pamiętać, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast należy przerwać,
  • być tolerancyjnym – szanować odmienny wygląd, przekonania, wierzenia, poglądy innych,
  • szanować prawo innych do prywatności, nie przeglądać prywatnych rzeczy.

Załącznik nr 2

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.

  1. W czasie spotkania/ terapii/ diagnozy dziecko nie korzysta z telefonu i Internetu, chyba, że za zgodą pracownika poradni.
  2. Dziecko nie nagrywa rozmów, nie robi ukradkowych zdjęć personelowi poradni.
  3. Dziecko nie umieszcza w Internecie obraźliwych treści, zdjęć, które mogłyby w jakikolwiek sposób wyrządzić krzywdę pracownikom poradni.

PAMIĘTAJ!!!

KAŻDY ma prawo do poszanowania swojej godności.

JEŚLI sam/a doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia

Innego Dziecka to NATYCHMIAST powiedz o tym komuś dorosłemu:

dyrektorowi poradni, psychologowi, pedagogowi, innemu dorosłemu, który jest

dostępny na terenie poradni!

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111

Całodobowa infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli: 800 080 222

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: 22 594 91 00

Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48

WAŻNE ADRESY – DO KOGO O POMOC W KRYZYSIE DLA DZIECI I DOROSŁYCH!

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gostyniu

ul. Wrocławska 8, 63- 800 Gostyń

tel. 65 572 31 77, tel./fax 65 572 06 97

www.poradniapp.gostyn.pl

Poradnia działa w trybie stacjonarnym od poniedziałku do czwartku w godzinach od 8:00 do 19:00, w piątki do 15:00.

Punkt Wsparcia w Gostyniu

ul. Fabryczna 1 (budynek ZGKiM)

Dyżury specjalistów:

• psycholog: poniedziałek 14:00-19:00

• terapeuta ds. uzależnień: wtorek 16:00-20:00

• sesje terapeutyczne dla osób z problemem przemocy, uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin: zapisy pod numerem telefonu 604 456 864

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

ul. Wrocławska 8, 63- 800 Gostyń

tel./fax 65 572 75 28

www.gostyn-pcpr.info

Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gostyniu

ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń

tel.: 65 5720111, fax: 65 572-39-11 e-mail: mgops@gostyn.pl

Komenda Powiatowa Policji w Gostyniu

ul. Wrocławska 44, 63-800 Gostyń

nr tel. 47 77 25 200, 47 77 25 211,

fax: 47 77 25 215

telefon alarmowy 997

telefon zaufania 47 77 25 297

e-mail: dyzurny.gostyn@po.policja.gov.pl

www.gostyn.policja.gov.pl

Rzecznik Praw Dziecka

ul. Chocimska 6

00-791 Warszawa

Biuro Rzecznika Praw Dziecka jest czynne od poniedziałku do piątku w godzinach 8:15-16:15,

nr tel. (22) 583 66 00

fax: (22) 583 66 96 (całodobowo)

Adres poczty elektronicznej: rpd@brpd.gov.pl

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

Telefon i czat internetowy czynne przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Czat nie wymaga logowania oraz instalowania żadnej aplikacji. Połączenia telefonicznie są bezpłatne, a rozmówcy mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość. Tel. 800121212

Czat internetowy www.brpd.gov.pl

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

Ogólnopolski, bezpłatny i anonimowy telefon zaufania przeznaczony dla dzieci i młodzieży, czynny 7 dni w tygodniu od godziny 12.00 do 2.00 w nocy, tel. 116 111 wiadomość przez stronę www.116111.pl

Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczna, tel. 800 100 100 dostępny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 15:00.

Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego

Całodobowa i bezpłatna pomoc psychologiczna przez telefon 800702222, email i czat. Dyżurujący konsultanci udzielają porad i kierują osoby dzwoniące lub piszące do odpowiedniej placówki pomocowej w ich regionie.

Telefon zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym

Od poniedziałku do piątku w godzinach od 14.00 do 22.00 pod bezpłatnym numerem telefonu 116 123 dyżurują specjaliści Instytutu Psychologii Zdrowia PTP, udzielając wsparcia i pomocy psychologicznej osobom potrzebującym.

Telefon zaufania – uzależnienia behawioralne 801 889 880

Z telefonu mogą korzystać wszystkie osoby, które mają problem lub też zastanawiają się, czy mają problem z uzależnieniami behawioralnymi. Z konsultantami mogą porozmawiać również osoby bliskie osobom uzależnionym – rodzina, przyjaciele, znajomi. Infolinia jest czynna codziennie w godzinach od 17.00 do 22.00 z wyjątkiem świąt państwowych. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls połączenia.

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”

Bezpłatna pomoc dostępna przez całą dobę tel. 800 120 002

Pomoc dla dzieci i dorosłych.

Strona główna

Godziny otwarcia:

poniedziałek: 07:00 – 19:00
wtorek: 07:00 – 18:00
środa: 07:00 – 19:00
czwartek: 07:00 – 18:00
piątek: 07:00 – 15:00

Scroll to Top
Przejdź do treści